WordPress site

Bevar motivationen for din træning

0

Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til. 

Uanset om du er en seriøs sportsudøver eller almindelig motionist på hobbyplan, er kosten lige så vigtig for din sundhed som den faktiske træning. Den mad, du indtager, går nemlig hånd-i-hånd med din restitution og fitness. De fleste har fået tudet ørene fulde af, at de skal spise sund og varieret kost og undgå for mange kulhydrater, hvis man er bange for at tage på. 

Den plade er de fleste blevet udsat for. Men mange oplever også, at det kan være svært at opretholde et stabilt motivationsniveau over en længere periode, ganske enkelt fordi træningen og kostplanen bliver triviel og rutinepræget. Kender du også følelsen af at have mistet gejsten til at træne? Mange kender til det at holde sig i gang og dyrke motion for at være sund, og fordi det skulle være godt for ens krop og forlænge ens levetid. Men for de fleste virker det kun i perioder. Så hvordan bevarer man motivationen for at tage ned i fitnesscentret?

Opstil mål for din træning

En motivationsfaktor, mange peger på, er målsætninger. Men det kan godt være svært at opstille mål, hvis man ikke er en seriøs sportsudøver – og har et bestemt fitnessniveau, man skal ligge på – eller hvis man har et konkret mål om at tabe sig. De fleste menige motionister går kolde i træningen på et tidspunkt, hvis de ikke har et mål om at rykke sig på et eller flere parametre. Man siger jo, at målsætninger helst skal være målbare, da man ellers ikke ville kunne afgøre, om man har nået dem. Så hvis din målsætning er at være i god form, bør du kombinere dette knap så målbare mål med noget mere håndgribeligt. 

Det kan også være en idé at opsætte flere små mål – i stedet for en stor målsætning – for din træning. Det kan være en konkret øvelse, hvor du skal nå en vis belastning, en bestemt distance eller tid. Det kan også være et mål om at opnå en større social tilknytning gennem holdtræning. 

Gør en pizzaovn til din motivationsfaktor

Ja, en pizzaovn – hvordan kan den have en positiv indvirkning på din motivation, tænker du nok? Det skulle da lige være den specielle pizzaovn fra Nordisk Storkøkken, som dit lokale pizzeria nede på hjørnet benytter sig af til at lave din yndlingspizza. Pizzaovnen bliver altså et symbol på den gulerod, du kan få, såfremt du holder din træningssti ren. Gulerødder eller belønninger er nemlig en anden måde at opretholde et højt motivationsniveau på.

På den måde gør du dig fortjent til en belønning. Det er selvfølgelig en skarp balancegang, og det kræver en vis grad af selverkendelse. Her kunne man arbejde med, at det er på nogle planlagte tidspunkter i løbet af en måned, at der ligger gulerødder og venter på en, såfremt man overholder sit træningsprogram. Og så bestemmer du selv, om din pizza skal være med fuldkornsbund. 

Leave A Reply

Your email address will not be published.