Man on run

Find motionsmotivationen i mørket

Udenfor rusker regnen, og temperaturerne kravler langsomt, men sikkert ned mod de étcifrede tal. Solen forsvinder, altså de dage, den faktisk har tittet frem bag de grå skyer, allerede ved 18-tiden, og det bliver kun tidligere fra nu af, indtil forårets lys vender tilbage. Der hersker ikke længere nogen tvivl: Efteråret er kommet, og vinteren er uundgåeligt på vej.  Oplever du som mange, at jo kortere dagen bliver, jo mindre lyst har du til at hoppe i motionstøjet? Så frygt ej. Læs med her, og få motivationen tilbage, hurtigere end den forsvandt.

Ingen har nogensinde fortrudt en træning

Selvom det lyder som endnu et hult motivationscitat, hvis eneste formål er at give dig et skub bagi, så er det nu altså rigtigt. Ingen har nogensinde fortrudt en træning. Når du først har strammet løbeskoene og er kommet afsted, ender du oftest med at gøre alle dine undskyldninger for ikke at tage afsted til skamme. Den psykologiske effekt af motion har længe været kendt. Når du får pulsen op, udskiller din hjerne de såkaldte ’lykkehormoner’, endorfiner. De bliver udskilt i rygmarven og hypofysen i hjernen, og giver dig en følelse af glæde, samtidig med at de har en smertestillende effekt. Stoffet får altså løbeturen til at føles lettere. Endorfiner giver dig tilmed et skud ekstra energi, som varer ved, selv efter du er kommet i mål. Det er da smart!

Forkæl dig selv

Koldere temperaturer, regn og sne er en rigtig god undskyldning for at investere i nyt træningstøj. Det er enormt vigtigt, at du ifører dig det rette tøj, når du dyrker motion udendørs om efteråret og vinteren. Det skal både holde på varmen og hjælpe dig med at skille dig af med sved. Har du for lidt tøj på, ender du med at blive kold, inden du når hjem igen. Og så bliver du altså syg. Nøglen til at holde dig varm og tør er lag-på-lag-beklædning. Yderst skal du hoppe i vandafvisende bukser, sko og jakke. Indenunder er det en god ide at have en svedabsorberende trøje på, inden du inderst bør have en varm undertrøje på på de rigtigt kolde dage.

Foruden at sikre at du ikke bliver syg, er nyt tøj i sig selv en stor motivationsfaktor. Når du føler, at du ser smart ud, og det hele spiller fra yderst til inderst, vil du opleve, at du har større lyst til at motionere.

Lys i mørket

En sidste vigtig ting, som måske ikke er så relevant for din motivation, er, at du skal huske, at du skal kunne ses i mørket. Sportstøj er ofte holdt i sorte eller mørke farver og det får dig måske til at synes slankere, men er altså ikke særligt hensigtsmæssigt, når du bevæger dig ud på de små veje på din aftenløbetur. Det er derfor enormt vigtigt, at du ifører dig reflekser og små, blinkende lamper som kan ses fra lang afstand. Først når sikkerheden er i top, kan motivationen blive det.

Nu er der altså ikke andet for end at snøre skoene, sætte dit yndlingsnummer på repeat og kom ud i efterårsvejret. Det kan jo være, du er heldig at fange en solstråle.

Skriv et svar