WordPress site

Gode råd til den optimale styrketræning

0

I løbet af de seneste par år er styrketræning blevet mere og mere populært blandt danskerne. Dog er det langt fra alle, der får det optimale ud af deres træning, da de ikke besidder den nødvendige viden. Det er ydermere vigtigt, at man sørger for at være forsigtig under styrketræningen, da det hurtigt kan ende med alvorlige skader i både ryg, lænd og skuldre. Det handler nemlig ikke om at løfte så meget, man kan, men i stedet om at benytte sig af den rette teknik. Her i artiklen vil du blive præsenteret for nogle gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af din styrketræning.

 

Først bør du sætte dig et mål for træningen

Såfremt man ønsker at få mest muligt ud af sin styrketræning, er det først og fremmest vigtigt, at man sætter sig et mål for træningen. På den måde kan man få lavet en konkret plan i stedet for blot at stå og lave nogle helt tilfældige øvelser i fitnesslokalet. I en sådan plan er det desuden vigtigt, at man ikke glemmer nogle muskelgrupper, men at der bliver lagt vægt på både overkrop, underkrop, ben, bryst, triceps, biceps og så videre. Det vigtigste er ikke, hvordan træningsplanen ser ud, og hvor ofte man træner, men i stedet er det vigtigt, at man sørger for at have en fast rutine, der er nem at holde.

Lav helkropsøvelser og få mest muligt ud af din træning  

Der er mange nybegyndere, der spørger, hvilke øvelser der er bedst, når det gælder styrketræning. Generelt siger man, at det er mest hensigtsmæssigt at lave træningsøvelser, hvor hele kroppen bliver trænet. Ydermere er det en god idé at lave den samme øvelse i træk og at gøre dette i flere uger. På den måde vil kroppen nemlig begynde at vænne sig til, at denne ene muskel bliver trænet, og man vil således kunne intensivere træningen efterfølgende ved at tilføje ekstra kilo. Hvis man gerne vil træne de store muskler i kroppen, er øvelser som dødløft, squats og bænkpres rigtig gode.

 

Derfor er det en god idé at træne med frie vægte

Det kan ligeledes være en god idé at træne med frie vægte, såfremt du ønsker at få mest muligt ud af styrketræningen. Det er der forskellige årsager til, såsom at man på den måde får styrket sin balance. Det betyder dog langt fra, at det er skidt at anvende styrketræningsmaskiner. Tværtimod er maskiner rigtig gode, såfremt du ønsker at lære teknikken korrekt. Ydermere er der en væsentlig mindre risiko for skader, såfremt man træner med maskiner i stedet for med frie vægte. Det kan således være en god idé at bruge maskiner, hvis man er nybegynder, mens det klart anbefales at gå over til frie vægte, når man er blevet mere vant til at træne. Mestrer du allerede alle styrketræningsteknikker, og har du lyst til at give din viden videre til andre? Ved at tage en personlig træner uddannelse kan du gøre en karriere ud af at styrketræne og tjene penge på at gøre det, du elsker.

Leave A Reply

Your email address will not be published.