WordPress site

Vigtigheden af næringsstoffer, når du træner

0

Giver det mening at spise meget protein, og er det sandt, at kulhydrater gør dig fed? Hvorfor skal vi ikke skære et næringsstof radikalt, og hvilken rolle spiller næringernes kvalitet?

Hård og intelligent træning udgør den ene halvdel af ​​en atletisk krop. Den anden halvdel opnås gennem en sund og målrettet ernæring. Uanset om du vil være hurtigere, stærkere eller mere vedholdende, hvis du vil tabe fedt eller opbygge muskler – så spiller din diæt en central rolle.

Undgå at adskille træning og ernæring

Mange motionerer uden at beskæftige sig med deres ernæring. Nogle forstår ikke vigtigheden, andre ønsker ikke at kende den. Faktum er imidlertid, at den ene uden den anden næppe kan producere de ønskede resultater. Træning og ernæring skal være i harmoni, så resultaterne kan ses. Øvelse alene fører ikke til de resultater, der kæmpes for – det gælder lige meget for muskelopbygning, fedttab og præstation.

Hvis kroppen ikke udsættes for sportslige stimuli, vil selv en målrettet, højkvalitetsdiæt dog ikke føre til de ønskede resultater. Det er et komplekst samspil: Den atletiske udfordring initierer de rigtige processer i kroppen, og kosten tilsætter de nødvendige næringsstoffer.

De vigtigste, grundlæggende begreber om mad og ernæring blotlægges nedenfor. Næringsstoffer giver energi, fungerer som byggemateriale og regulerer vigtige processer i vores stofskifte. Det er selvsagt vigtigt for alle atleter at have grundlæggende viden om ernæring.

Alle næringsstoffer er vigtige

På det første niveau af distinktion foretages der en grov differentiering mellem makro- og mikronæringsstoffer. Den førstnævnte omfatter kulhydrater, proteiner og fedtstoffer. De giver energi til den menneskelige krop, som måles i enhedens kalorie eller kilokalorie (kcal).

Den anden gruppe omfatter vitaminer, mineraler (og sporstoffer) og fyto-kemikalier (sunde, men ikke livsnødvendige kemikalier fra planter). Selvom de ikke giver energi til kroppen i samme forstand, som makronæringsstoffer gør, ville vi ikke kunne leve uden dem. De opfylder mange forskellige funktioner i hele kroppen: Transport, helbredelse og omstilling af energi er ikke mulig uden mikronæringsstoffer.

Det siges ofte, at visse næringsstoffer kun har dårlige eller kun har gode egenskaber – mange er generelt dæmoniseret. Men faktum er, at alle makro- og mikronæringsstoffer spiller vigtige roller i kroppen og er afgørende for den menneskelige organisme – og kan kun fungere effektivt i samspil.

Din kost bør altså generelt indeholde alle ovennævnte substanser. For eksempel imens kun få milligram sporstoffer er nødvendige, har du brug for de såkaldte makronæringsstoffer i flere gram, hvilket er tusindfordoblet! Bare fordi et stof kan være skadeligt eller medføre negative virkninger ved et bestemt beløb (f.eks. fedtaflejring), betyder det ikke, at dette næringsstof generelt er “dårligt”.

Det handler ikke kun om træning

Enorme marginer åbner op, når vi taler om kvaliteten, mængden og interaktionen af ​​næringsstoffer. Hvis disse anvendelsesområder udnyttes, når næring ud over tilfredshed med fysiske behov og bliver et instrument, hvorigennem så meget mere kan kontrolleres. Jo mere præcist kvalitet og kvantitet af hvert næringsstof er skræddersyet til kroppens behov, jo bedre kan din krop tilpasse sig ydre påvirkninger og tilbagevise resultater. Dette påvirker ikke kun atletisk ydeevne og ydre udseende, men selv tænkning og koncentreringsevnen, trivsel og sundhed er påvirket af, hvad vi indtager hver dag – på kort, mellem og lang sigt!

Leave A Reply

Your email address will not be published.